GeoSELECT.ru



Культурология / Реферат: Зарождение советского кинематографа (Культурология)

Космонавтика
Уфология
Авиация
Административное право
Арбитражный процесс
Архитектура
Астрология
Астрономия
Аудит
Банковское дело
Безопасность жизнедеятельности
Биология
Биржевое дело
Ботаника
Бухгалтерский учет
Валютные отношения
Ветеринария
Военная кафедра
География
Геодезия
Геология
Геополитика
Государство и право
Гражданское право и процесс
Делопроизводство
Деньги и кредит
Естествознание
Журналистика
Зоология
Инвестиции
Иностранные языки
Информатика
Искусство и культура
Исторические личности
История
Кибернетика
Коммуникации и связь
Компьютеры
Косметология
Криминалистика
Криминология
Криптология
Кулинария
Культурология
Литература
Литература : зарубежная
Литература : русская
Логика
Логистика
Маркетинг
Масс-медиа и реклама
Математика
Международное публичное право
Международное частное право
Международные отношения
Менеджмент
Металлургия
Мифология
Москвоведение
Музыка
Муниципальное право
Налоги
Начертательная геометрия
Оккультизм
Педагогика
Полиграфия
Политология
Право
Предпринимательство
Программирование
Психология
Радиоэлектроника
Религия
Риторика
Сельское хозяйство
Социология
Спорт
Статистика
Страхование
Строительство
Схемотехника
Таможенная система
Теория государства и права
Теория организации
Теплотехника
Технология
Товароведение
Транспорт
Трудовое право
Туризм
Уголовное право и процесс
Управление
Физика
Физкультура
Философия
Финансы
Фотография
Химия
Хозяйственное право
Цифровые устройства
Экологическое право
   

Реферат: Зарождение советского кинематографа (Культурология)




Министерство среднего образования Украины
УВК №66



Реферат по дисциплине
«Мировая художественная культура»
на тему:

«Зарождение советского кинематографа»



Выполнила: ученица 11-«Г» класса
Мазина Мария

Приняла: Лобзенкова Н.В.



Днепропетровск
2001


Что явилось критерием оценки кинематографа, как вновь родившегося
зрелища? Полнота той иллюзии реальности, которая возникла на экране.
В ранние годы существования кино первые впечатления от "иллюзиона"
разрушались отсутствием звука, цвета и объема. Великий Немой давал только
зрительное ощущение движения, а все остальное зрителям предоставлялось
довоображать.
Дав полноценность восприятия одной стороны действительности, эта форма
пластического искусства вызывает в человеке потребность в восприятии других
чувственных сторон действительности. Чем полнее предоставляется зрителю
комплекс ощущений, вызванных кинематографическим зрелищем: способность
передавать широкую палитру цветов, акустика звука, насыщенность им
зрительного зала, тем богаче восприятие фильма.
Последовательность внедрения в кинематограф новых форм киноизображения
еще не означает, что ощущение звука, цвета и объемности так же
располагаются по степени значимости в восприятии человека. История
свидетельствует, что человечество вело поиски в создании цветного,
звукового и объемного изображения параллельно с самого момента зарождения
кинематографа.
Первые стихийные попытки окрасить, озвучить, сделать движущиеся
изображения объемными показали, что документальная природа достоверности
кинематографического изображения не позволяет решать вопросы расширения
чувственного восприятия экранных форм примитивными способами, вроде
раскрашивания или тонирования изображений, или озвучивание посредством
граммофона.
Уровень развития науки и техники не позволял тогда, на переломе XIX-XX
веков получить такой же степени достоверности передачу звука, цвета и
объема, какой удалось воспроизвести иллюзию движения, что давало повод
тогда, заявлять о достаточности сложившейся экранной формы, и только в
таком качестве присущей кинематографе, как искусству.
В кино существуют художественные приемы и технические средства
выразительности. Первые позволяют автору создать представления о тех
ощущениях, которых зритель лишен в кино, например, усилить достоверность
изображения в немой, черно-белой, плоскостной форме экранного решения и
непосредственно передать многогранность живой реальности.
Историческим фактом является нетерпимость Чаплина к приходу звука в
кино, или знаменитый манифест 1928 года Эйзенштейна, Пудовкина и
Александрова. Отношение самого зрителя к эволюции технических средств кино
было и остается прямо противоположным. А действительно ли эволюция
технических средств обедняет кинематограф, разрушая ткань художественных
приемов?
Немота, черно-белая тональность, двумерное изображение играли не
маловажную роль в стилистических особенностях фильмов раннего периода, но,
будучи основными экранными формами, они не являлись еще выразительными
художественным средствами. Только с приходом звука и цвета киноискусство
приобрело дополнительные средства выразительности: звуковая пауза, черно-
белая тональность обрели силу средств художественной выразительности.
Вопрос о художественной приемлемости стереокино корнями уходит в эпоху
расцвета Немого Кино, когда предполагалось, что немота и отсутствие цвета
дает ему право войти в Храм Муз. С тех пор каждое внедрение нового
технического средства, позволяющего расширить возможности кинематографа,
более многогранно отображать действительность, сталкивалось с сомнениями в
художественной целесообразности данного изобретения.
Согласно самой природе кинетического изображения, каждая форма
экранного решения не может быть конечной, а лишь временной, этапной, как бы
ни совершенны были развиты художественные приемы в данной форме.
Кинематограф стремится побороть плоскость экрана, графика же утверждает,
подчеркивает плоскость, как бы противится иллюзии пространства и
телесности.

Сегодня, когда кинематограф достиг своего единства в звуко-зрительном
воздействии, возникли сомнения в необходимости изменения плоскостной формы
экранного решения на объемно-пространственную. Аналогичная ситуация
складывалась с приходом цвета. Цвет в кино появился тогда, когда все
остальные компоненты киноискусства нашли свой образный язык. Цвет явился
как бы "лишним" добавлением к уже оформившемуся киноязыку (не только
творцов, но и зрителей). Поэтому, особенно на первых порах он стал "мешать"
эстетическому восприятию фильма. Зрители были больно увлечены восприятием
цвета неба, травы, моря и т.д., чем восприятием настроения сюжета.
Создание советской кинематографии началось с кинохроники, как первого
средства агитации фактами. Съёмка революционной хроники имела огромное
значение и для идейного воспитания работников кино, которые становились
свидетелями, а порой и участниками важнейших политических событий.
Развитию кинематографии (особенно художественной игровой) препятствовал
саботаж кинопредпринимателей (были вывезены и расхищены запасы плёнки
значительная часть киноаппаратуры). Для сохранения кинопроизводства,
прокатных фондов картин и киносети Советское правительство ввело рабочий
контроль, а затем национализировало всю фото-кинопромышленность и торговлю,
передав их в ведение Наркомпроса.
Художественные игровые фильмы первых лет Советской власти состояли из
короткометражных агитфильмов, разъяснявших лозунги партии и правительства,
и экранизаций классических произведений мировой литературы. Агитфильмы,
выпускавшиеся с 1918 в Москве, Петрограде, Киеве и Одессе, отражали жизнь и
борьбу трудящихся, встречая горячий приём у зрителей. В области экранизации
классических произведений, осуществлявшейся при участии крупнейших актёров,
большим достижением явились фильмы «Поликушка» (1919) по рассказу Л.Н.
Толстого с И.И. Москвиным в главной роли, «Мать» (1920) по романы М.
Горького с И.Н. Берсеневым в роли Павла. Началось производство фильмов для
детей.
После окончания гражданской войны началось планомерное строительство
новой кинематографии. Была проделана огромная работа по восстановлению
киностудий Москвы, Петрограда, и Одессы, созданию новых киностудий в
Грузии, Азербайджане, Армении, Узбекистане, восстановлению сети
кинотеатров, созданию новых киноустановок – стационарных и передвижных,
особенно в восточных районах страны, на что особое внимание обращал В.И.
Ленин.
Процесс художественного развития советского кино в 20-е протекал бурно
и противоречиво. Советская кинематография постепенно крепла, преодолевая
трудности. Развитию искусства кино содействовала идейная перестройка
художественной интеллигенции, освоение ею нового, рождённого революцией
жизненного материала.
Новаторские тенденции в киноискусстве получили развитие прежде всего в
кинохронике. Режиссёр-документалист Д. Ветров выдвинул лозунг «киноправды»,
документации жизни на экране. Но Д. Ветров не стоял на позиции
бесстрастного наблюдателя жизни, он призывал в своих выступлениях и
творческой практике к необходимости отбора и монтажа кинонаблюдений,
объяснения жизни, выявления её противоречий и тенденций развития. Созданные
им фильмы (выпуски экранного журнала «Киноправда», 1922-24, полнометражные
картины «Шагай, Совет!», 1926, «Шестая часть мира», 1926) исполнены
революционного пафоса.
Позднее поиски в области документально кино были продолжены режиссёрами
В.А. Туриным в фильме «Турксиб» (1929) и М.К. Калатозовым в фильме «Соль
Сванетии» (1930). Другое направление документально кино было представлено
режиссёром Э.И. Шуб, монтировавшей историко-революционные фильмы из старых
хроникальных кадров и вскрывавшей истинный смысл этих кадров с помощью
острых и смелых монтажных сопоставлений.
В области художественного игрового кино интересные эксперименты
осуществлял Л.В. Кулешов, стремившийся выявить средства киноискусства,
отличные от литературы и театра. Специфику кино он видел в монтаже, в
сочетании отдельных кадров. Требованиям монтажа он подчинял изобразительное
построение кадров и игру актёров, стремясь к их предельной чёткости и
лаконизму. Л.В. Кулешов в 20-е создал фильмы: «Необычайные приключения
мистера Веста в стране большевиков» (1924) – эксцентричную комедию,
высмеивающую нелепые представления зарубежных обывателей о Советском Союзе,
и драму «По закону» (1926), разоблачающую ханжескую буржуазную мораль.
Кулешов был учителем многих талантливых мастеров советского кино, в том
числе В.И. Пудовкина, Б.В. Барнета, А.С. Хохловой.
Поиски Дзиги Вертова и Л.В. Кулешова оказали влияние на формирование
теоретических взглядов и творческую практику замечательного режиссёра С.М.
Эйзенштейна. Исполненные высокого реализма и революционной страстности, его
историко-революционные фильмы «Стачка» (1925), «Броненосец 'Потёмкин'»
(1925) и «Октябрь» (1927) оказали большое воздействие на развитие
прогрессивного киноискусства во всём мире. Эйзенштейн первым с огромной
впечатляющей силой создал художественный образ революционного народа и
выразил идей революции, вдохновляющие массы на борьбу.
Важное место в советском кино заняло творчество А.П. Довженко, в
котором преломились поэтические традиции украинского фольклора. Его фильмы,
посвящённые многовековой истории Украины («Звенигора», 1928), событиям
гражданской войны («Арсенал», 1929), жизни украинского села в годы
коллективизации («Земля», 1930), пронизаны размышлениями о долге человека
перед народом, о труде, как мериле человеческого достоинства. Яркая и
своеобразная индивидуальность этого художника оказала глубокое влияние на
многонациональную советскую литературу и искусство.
Значительный вклад в развитие киноискусства в 20-х внесли мастера
кино, выступавшие в психологической и исторической драме, мелодраме,
приключенческом фильме, бытовой комедии. Первым успехом в жанре
сатирической комедии был антирелигиозный фильм «Чудотворец» (1922, режиссёр
А.П. Пантелеев), получивший положительную оценку В.И. Ленина.
Жанры бытовой драмы и мелодрамы получили особенное развитие в
кинематографии ряда союзных республик, где большое значение приобрела
борьба средствами кино против реакционных пережитков патриархального быта.
С этими жанрами связаны первые достижения армянского кино («Намус», 1926),
азербайджанского кино («Шахсей-вахсей», 1925), узбекского кино («Вторая
жена», 1927).
Во второй половине 20-х группа молодых режиссёров обратилась к
проблемам современного быта и морали: А.М. Роом, Ф.М. Эрмлер, С.И. Юткевич,
Е.В. Червяков.
Резко выросло производство художественных игровых фильмов.
Первая половина 30-х ознаменована серьёзными успехами советского
киноискусства, его утверждением на позициях социалистического реализма,
установлением крепких связей между художниками кино и многомиллионным
зрителем. На идейное и художественное развитие киноискусства благотворное
влияние оказало обогащение его звуком, звучащим словом.
Осваивая реалистические традиции других искусств, советское кино в
первой половине 30-х много внимания уделяло экранизации классики, к участию
в фильмах привлекались крупные актёры театров. Были поставлены фильмы по
произведениям Ф.М. Достоевского («Мёртвый дом, 1932, «Петербургская ночь»,
1934),М.Е. Салтыкова-Щедрина («Иудушка Гоговлев», 1934), А.Н. Островского
(«Гроза», 1934, «Бесприданница»).
В годы, предшествовавшие войне, возрос интерес к военно-патриотическим
традициям народов СССР. Это нашло своё отражение в киноискусстве, давшем
ряд значительных исторических фильмов: «Александр Невский»(1938), «Пётр
Первый» (1937), «Суворов» (1940), «Богдан Хмельницкий» (1941). В 30-е
получили развитие многие виды и жанры кино. В жанре музыкальной комедии
успешно работал режиссёр Г.В. Александров. Его фильмы «Весёлые ребята»
(1934), «Цирк» (1936) и «Волга-Волга» (1938) пользовались огромным успехом
у зрителей. Были также созданы значительные произведения в области
графической мультипликации. Режиссёры и художники создали, опираясь на
национальные традиции графики, советскую школу рисованного фильма.
Большое внимание в эти годы было уделено созданию детских и юношеских
фильмов, многие из которых были поставлены на специализированной киностудии
«Союздетфильм» в Москве: «Белеет парус одинокий» (1937), «Тимур и его
команда» (1940).Художественная игровая кинематография в первый год войны
представлялась короткометражными фильмами, объединяемыми в специальные
кинопрограммы – «Боевые киносборники». Однако после завершения эвакуации
студий возобновились постановки полнометражных картин.
Война нанесла большой урон кинематографии. Киносеть в районах,
подвергшихся оккупации, была полностью разрушена, производство
киноаппаратуры почти прекратилось. Он в последние годы войны началось
восстановление киносети и производственной базы.
Развитие тормозили отрицательные тенденции творческого и организационно-
производственного характера. В ряде фильмов второй половины 40-х – начала
50-х появились чуждые социалистическому реализму черты парадности и
помпезности, замалчивались трудности, принижалась роль народных масс. План
производства художественных картин неоднократно сокращался. Ряд киностудий
союзных республик прекратил постановку художественных фильмов. Эти
отрицательные явления не могли остановить творческих поисков советского
киноискусства.
В 40 – 50-е заметное место заняли биографические фильмы о выдающихся
деятелях прошлого: «Мичурин» (1949), «Академик Иван Павлов» (1949),
«Мусоргский» (1950), «Тарас Шевченко» (1951). В некоторых историко-
биографических фильмах характеры выдающихся деятелей прошлого
модернизировались, их взаимоотношения с окружающей средой трактовались по
общей для многих фильмов схеме.
" Можно ли утверждать, что принцип трёхмерности в пространственном
кинематографе так же полно и последовательно отвечает каким-то нашим
внутренним способностям, какой-то заложенной в нас внутренней
необходимости?

Можно ли утверждать, что человечество в своем стремлении к реализации этих
потребностей "шло" столетиями к стереокино...?" (С.М. Эйзенштейн, "О
стереокино" 1947 г).
В то же время был создан ряд фильмов, рисующих благородные черты
советских людей – героев труда и воинского подвига: «Сельская учительница»
(1947), «Подвиг разведчика» (1947), «Молодая гвардия» (1948).
Во второй половине 40-х и первой половине 50-х выросло искусство
мультипликационного фильма. Обращаясь к фольклору и классической
художественной литературе, режиссёры и художники создали своеобразные и
ярко национальные по форме рисованные фильмы: «Пропавшая грамота» (1945),
«Конёк-горбунок» (1948), «Аленький цветочек» (1952).
"Сомневаться в том, что за стереокино - завтрашний день, это так же
наивно, как сомневаться в том, что будет ли завтрашний день вообще!

Однако, что дает нам в этом такую уверенность? Ведь то, что мы пока видим
на экране, это не более, чем одинокие "робинзонады"! Почему же мы, однако,
так уверены в этом?

А потому, что, на мой взгляд, живучи только те разновидности искусства,
которые в самой природе своих особенностей воплощают сокровенные
стремления, глубоко заложенные в самой природе человеческой''. (С.М.
Эйзенштейн, статья "О стереокино", 1947 г)
В 1956 были приняты энергичные меры к резкому увеличению выпуска и
улучшению качества фильмов, а также к коренной реконструкции
производственной базы кинематографии. Киностудии получили новое,
современное оборудование, был реконструирован «Мосфильм», введены в
действие новые большие киностудии в Минске, Риге и Ташкенте, начато
строительство новых киностудий в столицах других союзных республик и
киностудии научно-популярных фильмов в Москве.
Главная особенность киноискусства 50 – 60-х – повышенное внимание к
человеку, рассматриваемому в единстве его общественной практики и личной
жизни, в индивидуальном своеобразии характера, психологии, эмоционального
склада. Центральной темой советского кино стала современность, главным
героем – трудовой человек, его повседневная жизненная практика: «Весна на
Заречной улице» (1956), «Дом, в котором я живу» (1958), «Высота» (1957).
Важная черта развития кино в 60-е – укрепление его связей с
литературой, у которой оно черпает идеи и художественные средства. Эта
связь выражается не только в прямом участии ряда талантливых прозаиков и
драматургов в сценарном творчестве, но и в обращении кинорежиссёров к
выдающимся произведениям литературы – классической и современной: «Тихий
Дон» по М.А. Шолохову (1957-58), экранизация «Войны и мира» Л.Н. Толстого.

Именно сегодня, на рубеже веков и тысячелетий, когда кинематограф
перешел во второе столетие своего существования с объемным звучанием, когда
словосочетание "dolby-stereo" стало признаком престижности и качества
кинопоказа среди зрителей, мы неожиданно стали свидетелями новой звуковой
революции в кинопрокате, когда, как и в былые годы, ветхие электротеатры
заменяются на суперсовременные залы с объемным звучанием. Параллельно с
этим мы наблюдаем явление, когда западный термин "3D" - альтернативный
отечественному - "объемное изображение", становится все более привычным в
словарном лексиконе компьютерных технологий, применяемых в современных
фильмах.


Литература:


. Очерки советского кино, Москва, 1956-62

. Из истории кино. Материалы и документы, Москва, 1958-65

. Фильмы и годы. Развитие реализма в киноискусстве, Москва, 1964

. Украинское советское киноискусство. 1917-1929, Киев, 1959



С вопросами, пожеланиями и отзывами обращайтесь по адресу: mashka4@nm.ru







Реферат на тему: Звёзды и созвездия в литовской мифологии

DANGAUS ?VIESULIAI LIETUVI? TAUTOSAKOJE IR DAIL?JE


Dangaus ?viesuliai Saul?, M?nulis, ?vaig?d?s i? ?ilos senov?s buvo
vaizduojami dail?s k?riniuose, kurie paprastai buvo susij? su mitais arba
atsirad? i? j?. Latviu ra?ytojas E. Skujeniekas pa?ymi, kad mitas yra
savoti?kas idealus pasaulio modelis, jame sulydyta intelektuali ir emocin?
patirtis. Visata ir ?mogus ?ia parodyti kaip pirminiu prie?as?i? visuma.
Papuo?alai, memorialiniai paminklai buvo sudaiktinti ?mogaus bendravimo su
kosmosu simboliai. Dangaus ?viesuliai da?nai buvo vaizduojami su
pumpuruojan?iais bei ?ydin?iais augalais, simbolizuojan?iais Gyvyb?s med?,
kuris i?rei?k? dangaus ry?? su ?eme. Lietuviu, kaip ir kitu taut?,
?ydintis, pumpuruojantis, aplip?s vaisiais medis, saugomas pauk??iu ir
gyv?nu, tolygus deivei Did?iajai Motinai - niekad nesibaigian?ios gyvyb?s
simboliui. Saul?s ir M?nulio gintariniu amuletu i? neolito laiku rasta
Juodkrant?je, Palangoje (1 pav.) ir kt.

Saul?s simboliai buvo siejami su Pasaulio arba jo variantu Gyvyb?s
med?iu, tariamai Jungian?iu visas visatos dalis. Kartais vir? min?t? med?i?
buvo ?e?iakamp? ?vaig?d? (45 pav.), t. y. ?e?i? stipinu ratas, kuris sudaro
vis? simboli? kompozicijos centr?. ?e?iakamp? ?vaig?d? - tai visatos ?viesa
- ,,baltoji dienel?". Kartais ?? simbol? saugo du pauk??iai (10. 12, 14,
15, 55 pav.). Jis ne tik visatos, bet ir Saul?s, ?aibu, dienos ?viesa.
Min?to simbolio daugiareik?mi?kumas rodo jo archai?kum?. Mitai sako, kad
visatos ?viesa atsiradusi ir sklidusi i? ne?inomo ?altinio kaip dievi?koji
emanacija, kurianti pasaul?. Biblija ai?kina, kad dievas ?vies? suk?r?s
pirm?j? dien?, o Saul?, M?nul?, ?vaig?des - ketvirt?j?. Tod?l ?viesa buvo
susieta su auk??iausios dievyb?s kultu, krik??ionyb?je - su Kristumi [106,
246].

?viesos simbolis populiariausias lietuviu liaudies dail?je.J? aptinkame
ant namo sien?, lub?, lang?, darbo ?ranki?, audiniu, susisiekimo priemoni?
ir kt. Tik?ta, kad ?is simbolis apsaugo ?mones, trobas, daiktus nuo visokiu
blogybi?. Jis ?inomas daugeliui Europos taut?.

Da?niausiai m?s? liaudies dail?je paplitusi segmentine trikamp?,
keturkamp? ar a?tuoniakamp? ?vaig?d? apskritime. Toki? ?vaig?d? rusai
vadindavo Perk?no ?enklu. Min?tos ?vaig?d?s at?jusios i? ?ilos senov?s.
Pana?iomis ?vaig?d?mis puo?tu papuo?alu aptinka archeologai [51, 187 -
197]. Pavyzd?iui, Ver?vuose (Kauno priemiestis) rasta ?alvarin? antkakl? i?
IV - V am?iaus. Pana?i segmentin? ?vaig?d? yra ant dubens, aptikto Sembos
sud?vi? IX - XI a. senkapyje [31, 382]. Segmentin? ?vaig?d? daugiausia buvo
rai?oma ant moter? darbo ?rankiu - prieverps?i?, ko??l?, kultuvi?, taip pat
baldu - kraitiniu skryni?, lov?, k?d?i?, rank?luostiniu (9, 16, 17, 18, 19,
20, 21, 22, 33, 34, 35, 42, 46 pav.). Ja buvo puo?iami ?ventiniai ve?imai,
va?iai, audiniai, n?riniai, juostos, muzikos instrumentai, trobos ir kt.
Segmentin?s ?vaig?d?s da?nai jungiamos su |vairiais Saul?s ir M?nulio
simboliais, ypa? apskritim? puslankiais, supintais tarp sav?s ? begalyb?,
spiral?mis, simbolizavusiomis Saul?s keli?, ?al?iais, kry?iukais,
simbolizavusiais Saul?s ?vies?, trikampiais (simbolizavo ?em?) ir kt.
Kartais ?i ?vaig?d? buvo derinama su Jaunu M?nuliu ar Saul?s valtele,
ma?omis ?vaig?d?mis, spinduliais, vingeliais, dantukais,kry?iukais. Be to,
segmentin?s ?vaig?d?s buvo jungiamos su geometriniu, re?iau - su augaliniu
ornamentu.

Saul? bei jos simboliai lietuviu dail?je ypa? paplito atsiradus ir
besivystant ?emdirbystei bei gyvulininkystei. Saul? simbolizavo skritulys,
koncentrinis ratas, apskritimas su spinduliais arba kry?iukais viduryje,
taip pat su Saul?s simboliais: pauk??iais, ?irgais, ?al?iais (33 pav.).
Pana??s koncentriniai ratai, apskritimai, spiral?s pirmyk?t?je
bendruomen?je, taip pat ankstyvojoje klasin?je visuomen?je buvo paplit?
Vakaru ir Siaur?s Europos dail?je. Apskritimas ar ratas, kaip ir vainikas,
simbolizavo Saul?s nesibaigiamum?, am?inum?, netur?jim? nei prad?ios, nei
pabaigos.

Vilniuje, Gedimino kalne, tarp kitu dirbiniu yra rastas kirvukas su
Saul?s ?enklu, datuojamas 1 t?kstantm. pr. m. e.[84]. Katedros po?emiuose,
datuojamuose XIII a., 2,6 m gylyje N. Kitkauskas aptiko glaz?ruotu ir
ornamentuotu plyteli?, ant kuriu simetri?kai i?d?styta Saul? ir M?nulis.
Legenda ir padavimai sako, kad Vilniuje prie Did?iosios up?s(t. y. Neries.
- P. D.) buvusi senov?s lietuvi? ?ventykla, kurios gro?is bei pra?matnumas
stebin?s visus, garsas apie j? labai toli ?j?s. Dabar Katedros po?emyje
surastas jos aukuras [86].

Apskritimas, ratas, skritulys simbolizavo ne tik Saul?, ?vies? ar
M?nulio pilnat?, bet ir senov?s ?mogaus vaizdiniuose buvo siejamas su
mitologinio pasaulio, neturin?io nei prad?ios, nei galo, supratimu,
kosmologiniu pasaulio modeliu. Senov?s ?mogus pasaul? suvok? apskrit?.
Pana?i prasm? buvo suteikiama vainikui, kuris tautosakoje kartais vadinamas
visu pasauliu, taip pat ?iedui. Min?t? geometriniu fig?r? vidin? sfera buvo
pripildyta sakrali?kumo. Tik u? jos rib? gal?jusios telktis racionalios ir
iracionalios blogyb?s.

Apskritimas ar skritulys lietuviu liaudies dail?je kartais buvo
vaizduojamas kvadrate, simbolizavusiame i?orin? sfer?. ?alvarin? fig?ra,
datuojama IV - VIII a., skritulys keturkampyje, kurio kampuose pavaizduoti
?moni? veidai, rastas Antkoptyje, Klaip?dos raj. (51 pav. [31, 315]).
Apskritimas ar ratas su stipinais viduryje buvo tolygus ?viesai, dievybei.
Jis saugomas dvyni? ?al?i? ar pauk??i?. Apskritime buvo vaizduojamas
dievybes veidas. Centre da?nai buvo ta?kas, kuris simbolizavo pasaulio
centr?. M?sl?je sakoma: ,,Kur yra pasaulio vidurys?" ?menama - ,,rato
viduryje" (Pilypai, ?ven?ioni? raj.).

Pa?ym?tina, kad seniausios kulto vietos, v?liau ?ventyklos, buvo
statomos apskritos. J? centre buvo stulpas, tariamai jungiantis tris
visatos dalis: dang?, ?em?, po?emi. Apskrita rytu baltu ?ventykla, kaip
min?jome, buvo atkasta Smolensko srityje, Tu?eml?je [101, 1, 154].
Archeologas V. Daugudis su architektu S. Lasavicku pana?i? ?ventykl? (I m.
e. t?kstantm. pirmoji pus?) surado Ba?kinink?liuose(52 pav.). Architekto S.
Lasavicko tyrin?jimu duomenimis, Vilniaus Auk?tutin?je pilyje, greta
?iaurinio bok?to, b?ta irgi apskritos ?ventyklos (10 m skersmens),
datuojamos paskutiniaisiais am?iais prie? m. e. ir m. e.prad?ia. Apskritime
sakraline kosmologine fig?ra laike ne tik lietuviai, bet ir kitos
indoeuropie?i? tautos. Indai toki? fig?r? vadino mandala.

Medini? meno paminkl? i? ?ilos senov?s i?likti negal?jo, jie sunyko. Jau
ankstyvajame neolite Cedmar?je (Darkiemio apskr., Ma?oji Lietuva) keramika
buvo puo?iama apskritimais (2 pav.). Ma?osios Lietuvos Grabov?s senkapyje
rastos miniati?rin?s VI a. urnos su Saul?s ?enklais [6, 2]. Lietuvoje
i?kastoje v?lesn?je keramikoje gausu realistini? Saul?s atvaizd? ir Jos
simboliu - apskritimu, svastik? ir kt. Pana??s ?enklai ?inomi Latvijoje,
Baltarusijoje bei senosios Rusios ?em?se [65, 2, 138]. Be to, Saul?s
simboliais da?nai buvo puo?iami lietuviu ?alvario ir sidabro papuo?alai. I?
?alvario apskritim? su kry?iukais viduryje sudaryta puiki III - IV a. kaklo
apvara, rasta Ple?ku?i? senkapyje, Klaip?dos raj. (3 pav. [51, 7, 11, 118,
404, 405]). Pana?i apvara rasta ir Labati?kiuose prie Priekul?s [31,5].
Saul?s simboliais da?nai buvo puo?iamos ir seg?s arba jos tiesiog vaizdavo
pa?i? Saul? (6 pav.). Kartais segi? apskritimo kry?i? - svastik? - sudaro
keturi kry?mai susirang? ?al?iai, besisukantys saul?s kryptimi. Tokie IX a.
papuo?alai rasti Pry?man?i? ir Salant? senkapiuose (Kretingos raj.).
Pastarieji rodo, kad apskritimas kartais buvo jungiamas su Saul?s
simboliais - ?al?iais.

Papuo?alus su Saul?s simboliais ne?iojo ?mon?s, tik?dami, kad ?ie jiems
gali suteikti visokeriop? palaim?, apsaugoti nuo nes?kmi?. Be to, jie buvo
dedami kaip mirusi?j? ?kap?s, nes tik?ta, kad ir mirusiesiems reikia Saul?s
?viesos, palaimos. Apskritimai su kry?iumi ir be jo, neteki pirmin?s
reik?m?s, lietuviu liaudies ornamentikoje i?liko iki m?s? dien?.

Apskritimas grei?iausiai buvo Saul?s, bet kartais gal ir Menulio
pilnaties simbolis. Tuo tarpu dangaus k?nu jud?jim? tikriausiai simbolizavo
spiral?, kuri aptinkama Jau ant akmens am?iaus dirbiniu. Neolite drauge su
?emdirbyste spirale i?plito visoje Europoje. ?ios tradicijos gyvavo
?alvario, gele?ies am?iais ir v?liau. Saul?s ir kit? dangaus k?n?
ornamentais i? ?ilos senov?s buvo puo?iami margu?iai (31 pav.) per
pavasario ?ven?iu apeigas. Mat pavasario Saul?i, kuri vadinta pasaulio
dvasia, buvo teikiama ypatinga galia pa?adinti i? ?iemos miego ?em?,
su?ildyti j?, padaryti paj?gi?, kad suklest?t? augmenija, u?augt? vaisiai,
javai ir kt.

Lietuviu liaudies architekt?roje bene daugiausia buvo paplit?s paprotys
vaizduoti Saul? su spinduliais. Taip buvo puo?iamos nam? ir svirn? durys,
pastog?s, langai, langeliai [50, 120]. Saul?s motyvai nam? puo?yboje ilg?
laik? i?liko ir Baltarusijoje bei kaimynin?se Lenkijos srityse, ypa?
kurpi?, moz?r? teritorijoje, kur seniau gyventa jotvingi?. Be to, tie patys
saul?s motyvai namu puo?yboje pasitaiko
Priekarpat?je, Poles?je ir kt. [65, 1, 540].

Namai, o kartais ir darbo ?rankiai buvo puo?iami ne tik saul?s motyvais,
bet ir su Saul? mitologi?kai susijusiomis gyv?n?, augal? ir geometrin?mis
fig?romis: ?irgeliu [50,71 - 74], jau?iu, o?iu, ?un?, pauk??i?, ?al?i? ir
kt. (49 pav.). Saul?s ?irgai kartais buvo vaizduojami realisti?kai, kartais
-simboli?kai. Daug kur Lietuvoje i?liko antropomorfin? Saul? su spinduliais
aplink galv? tarp dviej? ?irg? galv? [21, 85; 27]. Pagrybio senkapyje (V -
VI a.) rastas i? ?alvario nulietas, pasidabruotas, pailgas, plok??ias,
profiliuotais kra?tais, 6 cm ilgio pakabutis, puo??s odin? vyro dir??.
Apkaust?lio ?onuose profiliu reljefi?kai pavaizduotos dviej? dvyni?
?irgeli? galvut?s apvaliomis akimis, ?velgian?iomis ? prie?ingas pasaulio
?alis. Dvynius i? vir?aus lyg pridengia pusm?nulis, kuriame ties kiekviena
galvute i?graviruotas ratukas - Saul? [85].

Saul?s simboli? aptinkama ant m?rini? pastat? sien?, kur kai kurie
akmenys apvedami ratais, kartais susijungian?iais vienas su kitu. Neretai
jie apsupami g?li? vainikais su spinduliais. D?k?to (Zaras? raj.) dvaro
vart? sienoje (XIX a.) akmenys apjuosti smulki? akmen?li? ratais, tarp
kuri?, tarsi dangaus skliaute, i?tisi smulkiu ?vaig?d?i? spie?iai, lyg
plaukiantys tarp rami?, juos jungian?i? granito sal?. Tarp ?i? spie?iu ir
fasade, ir ?onin?se sienose ?komponuotos saul?s: vienur koncentriniai
apskritimai, kitur skrituliai su spinduliais, i?einan?iais i? vieno ta?ko
centre. Spinduliu skai?ius visur vienodas - a?tuoni. Tokios saul?s
aptinkamos ?vairiuose liaudies dirbiniuose, ypa? dekoratyvin?je krai?i?
skryni? tapyboje. Ant skryni?, be dangaus ?viesuli?, tapomas dar
sud?tingesnis simbolis - Gyvyb?s medis. Tai stilizuotas lapuo?io ir
spygliuo?io (egl?s) med?io derinys (53 pav.). Nuo jo ? erdv? kyla i?link?
spinduli? pluo?tai. Vir? med?io - saul?s skritulys ir nesuskai?iuojama
daugyb? ta?keli?, grei?iausiai vaizduojan?iu ?vaig?des [18, 63].

Tiltagali? kaimo (Panev??io raj.) pu?yne, ant Marnakos upelio kranto,
netoli nuo santakos su L?veniu, stovi koply?ia, statyta XIX a. viduryje, o
greta jos - medin? varpin?, visa padengta mozaika. Priekin? fasad? puo?ia
trikampis su akimi (Saul?s simbolis), taur?s, saulut?s. ?onin?je sienoje ir
apsidoje, be Saul?s simboli?, pavaizduota gyvuli? ir ?moni? fig?ros,
spontani?kai i?d?stytos greta Saul?s simboli?, tauri?. Tai senosios
pagoni?kos simbolikos, krik??ionyb?s vaizdini? ir pasaulieti?k? motyv?
derinys. ?imoni? miestelio (Kupi?kio raj.) ?ventoriaus tvoros mozaikose
[18, 62 - 66] ?irgai grei?iausiai pavaizduoti tarp ?vaig?d?i?.

Lietuvoje, ypa? pietrytin?je jos dalyje, trob? kraigus puo?davo su
Saul?s ar M?nulio kultu susijusia jau?io galva arba ragais. Jau?io motyvai
mene yra vieni seniausi?. J? rasta jau paleolito pie?iniuose Altamyros ir
kituose urvuose, taip pat ?i?kino uolose [68, 30]. Jau?io pie?iniai ?inomi
i? mezolito, neolito ir v?lesniu laik?. Laukinio jau?io kultas vyravo
visoje Azijoje ir Europoje, taigi ir Lietuvoje. Be to, jau?iai buvo vieni
i? anks?iausiai prijaukint? gyvuli?. ?emdirbiai Jaut? laik? dievybe ir
siejo su Saul?. Hetit? ir babilonie?i? Saul?s dievybe pasirodydavusi jau?io
pavidalu. J? oro dievas vaizduojamas jojantis ant jau?io ir laikantis
rankoje saul?, m?nul? ir ?aib?. Kretos saloje buvo surasta sidabrine jau?io
su aukso ragais galva. Jo kaktoje pavaizduoti Saul?s simboliai:
apskritimai, rozet?s. Molini? jau?i? fig?r?li? rasta ir Vidurio Europoje.
Jaut? su Saul?s deive siejo senov?s graikai, frygai, egiptie?iai ir kt.
[100, 1241. Lietuvi? ir latvi? mitologijoje ?inomi dievo jau?iai - Saul?s
simboliai. Jau?iu su balta ?vaig?de kaktoje kultas ir pas mus, ir kitur
buvo i?lik?s iki nesen? laik?. Ypatinga reik?me buvo teikiama juodiems
dvyniams jau?iams, kuriais pavasar? prad?davo pirm?j? arim?. Ra?ytiniai
?altiniai mini, kad derliaus dievams aukojamo jau?io krauju buvo ?lakstomi
?mon?s ir gyvuliai [22, 308]. Kaip teigia V. Manhartas, kunigaik?tis
K?stutis, pasitep?s ?alo jau?io krauju, pasira?in?jo sutart? su Liudviku,
Vengrijos karaliumi [58, 118 - 119].

Kraujas daugelio taut?, tarp j? ir lietuvi?, tik?jimuose buvo laikomas
gyvyb?s, gyvenimo ?altiniu, teikian?iu galios ne tik ?mon?ms, bet ir
gyvuliams, augalams, daiktams, troboms, taip pat mirusi?j? v?l?ms ir net
dangaus dievyb?ms [109, 197 - 198].

Lietuvi? nam? puo?yboje gausu pauk??i? – tarpinink? tarp dangaus ir
?em?s. Gaid?io giedojimas po vidurnak?io buvo siejamas su besiartinan?iu
Saul?s tek?jimu, visatos ritmu, nuolatiniu jos atgimimu. Dail?je pauk??iai
vaizduojami drauge su Saul?s simboliais: koncentriniais apskritimais,
augalais, ?irgeliais. Vandens pauk??iai, kaip Saul?s simboliai, buvo
paplit? visoje ?iaur?s Europoje [99, 182].

Su Saul?s kultu senov?s mene gana da?nai siejamas ?al?io ar gyvat?s
ornamentas. ?al?iu ir gyva?i? gyvybingumas stebino pirmyk?t? ?mog?. Ropliai
tapo kulto objektu ne tik pas mus, bet ir daugelyje pasaulio kra?t?.
Senov?s Egipto kulto pie?iniuose greta Saul?s valteles da?nai yra ir gyvat?
- po?emio karalystes simbolis [68, 93 - 94].

M?s? kra?te ?al?iai drauge su Saul?s simboliais aptinkami ant keramikos,
kulto akmen?, ?alvarini? bei sidabrini? segi?, apyranki?, ?ied? ir kt.
Apyranki? galai da?nai u?baigiami ?al?iu galvut?mis. Tokie papuo?alai
tur?jo ?mon?ms teikti laim?s, sveikatos. Ypa? da?nas ?al?io su Saul?
motyvas nam? ornamentikoje. Pavyzd?iui, Gud?i?nu k.(K?daini? raj.) ant namo
sijos i?pjaustytas ratas (Saul?) su ?e?iais stipinais, traukiamas dviej?
?al?iu (50 pav.). Saul?s ir dviej? ?al?i? kompozicija aptinkama ant medini?
kry?i?, gele?ini? stogastulpi? bei koplytstulpi? vir??ni?.
Vinguriuojantys ?al?iai kartais atstoja Saul?s spindulius.

Mitologin?je tautosakoje ?al?iai - derlingumo, vaisingumo, ?eimos
gausumo, visokios laimes ir geroves simboliai. Jie vaizduojami
nepaprastais, turin?iais antgamtin?s galios, kasmet atgimstan?iais kartu su
Saul? pavasar?. Saul? mylinti ?alt? bei gyvat?, matydama juos negyvus,
nepalaidotus, verkianti. Apskritai ?ie ropliai, kaip ir Saul?, -tai am?inai
neg?stan?ios gyvyb?s ir nei?senkan?ios galios simboliai.

?al?i? ir gyva?i? artimus ry?ius su Saul? liudija ir liaudies daile. ?ie
ropliai kartais buvo vaizduojami su Saul? ir jos ?irgais. Tokiu kaulo
rai?iniu aptikta jau v?lyvajame akmens am?iuje. Kiduli? kaime (Sakiu raj.)
koplytstulpyje pavaizduoti du ?al?iai su kry?iais ant galv?. Koplytstulpio
vir??n?je yra eglu?i? spinduliais apsuptas skritulys (Saul?), o jo viduryje
- ?irgas su raiteliu (galb?t tai raita antropomorfin? Saul?). ?al?iais
drauge su Saul? ir jos ?irgais buvo puo?iamos lazdos, darbo ?rankiai,
trobos. V?liau, ?sigal?jus krik??ionybei, deiv?s Saul?s viet? u??m? Marija,
kuri taip pat kartais buvo vaizduojama su ?al?iu, ?irgu ir M?nuliu. Tokia
kompozicija rasta Kumpik? k. (Kretingos raj. [28,130 - 132]).

Saul? da?nai b?na apsupta ir gyva?i?. ?i kompozicija budinga kaimo
kalviu kry?iams - saulut?ms (47, 48 pav.). Tai roplius simbolizuojantys
banguoti Saul?s spinduliai, kartais u?sibaigiantys j? galvut?mis.
?emaitijoje, taip pat Klaip?dos kra?te apskritimas - Saul? su dviem
?al?iais i? ?on? - kartais buvo i?keliamas ant stogo kraigo. Prieverps?i?
ornament? Lietuvoje da?nai sudaro Saul?s, ?em?s, ?al?i? simboliai (16, 33 -
35 pav.). Auk?taitijos prievarpst?se kartais Saul?s skritulys apjuosiamas
?al?iu ar gyvate. ?i? ropli? ry?? su Saule, dangumi ir ?eme simbolizuoja
ornamentas - vainikas ar vainikuotas skritulys (Saul?), saugomas dviej?
?al?i?, ant kuriu nugar? tupi pauk??iai. Toks ornamentas buvo i?lik?s
Vilniuje, dabartin?je Mildos gatv?je.

Vakaru ?emaitijoje, taip pat Kur?i? nerijoje ilgai i?liko paprotys nam?
kraigus puo?ti Saul?s, ?al?i?, pauk??i?, augmenijos motyvais ir j?
kompozicijomis, kaip visatos vieningumo, gyvyb?s am?inumo simboliais. Be
to, namai buvo puo?iami pusiau ?al?iu, pusiau pauk??iu zoomorfin?mis
b?tyb?mis, saugan?iomis vainik? ar skritul? (Saul?), Pasaulio stulp? [97,
68].

Realisti?kas ar simboli?kas kry?iuk?, kartais su ?al?iais, motyvas
lietuvi?, kaip ir kit? taut?, dail?je, susij?s su tariam?ja mirusi?j? globa
bei apsauga nuo ?vairiu blogybi? pomirtiniame pasaulyje, perimtas i?
pirmyk?t?s bendruomen?s. Saul? su ?al?iais buvo i?kalama ant mirusiems
statom? akmenini? paminkl?. Vienas tokiu akmen? yra ?eduvos etnografiniame
muziejuje. Anks?iau jis stov?jo sename kapinyne, de?iniajame Kir?ino upelio
krante, Vileikiu kaimo (Radvili?kio raj.) laukuose. Vienoje akmens pus?je
i?kalta de?inioji ranka ir trys kry?iukai, kitoje - vinguriuojantis ?altys
ir kry?iukas. Padavimas sako, kad sen? senov?je gyveno akmenkalys su pa?ia.
Jie tur?jo s?n?, kuris pamilo Kir?ino up?s mergel? undine. Belankydamas
undin?, prie Kir?ino krant? vaikinas per?alo, susirgo ir mir?. T?vas nukal?
s?nui min?t? paminkl?. Kry?iuk? su ?al?iais surasta ant dubenuotojo akmens
Rozalime (Pakruojo raj.).

Paprotys statyti med?io (??uolo) pavidalo paminklus su apsivyniojusiu
?al?iu ar gyvate ir Saul?s, M?nulio bei ?vaig?d?i? simboliais kai kur
Lietuvoje buvo i?lik?s dar XIX am?iuje. Pasakojama, kad prie Luponi? k.
(?iauli? raj.), alkakalnio senkapiuose, vietoje kry?i? buv? statomi stulpai
(moterims - i? vink?n?, vyrams - i? ??uolu) su i?pjaustytais Saule,
M?nuliu, ?vaig?d?mis, ?al?iais. Ilgiausiai i?lik?s paminklas buv?s
??uolinis, apie 2 m auk??io, su apsivyniojusia kar?nuota gyvate.
Mirusiuosius laidodav? po med?iu, paskui t? med? nukirsdav? poros metru
auk?tyje ir likusiame stulpe i?pjaustydav? min?tus dangaus ?viesulius su
?al?iais. Stulp? apd?dav? akmen? vainiku [28, 99].

Su Saul?s simboliais, kaip min?jome, reikia sieti ir rugiapj?t?s
pabaigtuvi? vainikus. Vainikas - apskritimas, neturintis nei prad?ios, nei
pabaigos, grei?iausiai simbolizavo ?emdirbi? auginamu jav? am?inum?,
nesibaigiamum?. Kad s?jamieji Javai am?ini, tai Saul?s mo?iut?s nuopelnas,
tod?l pabaigtuvi? vainikas buvo puo?iamas ?vairiais Saul?s simboliais
(apskritimais, ratil?liais, g?l?mis, vadinamomis saulut?mis ir kt.). Be
to, kai kurie vainikai buvo pinami Saul?s pavidalo, kur spindulius
atstodavo rugi? varpos.

Jaunas Menulis, o kartais ir pilnatis liaudies dirbiniuose da?nai
vaizduojami realisti?kai. Tokiu atvaizdu randama neolito ir v?lesniuose
senkapiuose. Gintarinis jaunas Menulis drauge su kitais to meto religinio
kulto daiktais, t. y. ?moni? bei gyvuli? statul?l?mis, buvo rastas
Juodkrant?je [31, 32]. Sidabrinis jaunas Menulis aptiktas turtingame
papuo?al? ?vaicarijos (Suvalk? apskr.) senkapyje. datuojamame III - IV m.
e. a. [8]. I t?kstantme?io pabaigos - II t?kstantme?io prad?ios vyr?
kapuose randami i? gintaro padaryti pusm?nulio pavidalo trikampiai ar
sta?iakampiai pakabu?iai. Lazdinink?, Kiauleiki?, Palangos kapinynuose ?i?
pakabu?i? rasta ant mirusi?j? kr?tin?s, bet da?nai ir prie dir??, kalavij?
[85]. Jauno ir pilno M?nulio atvaizd? i? ?alvario aptinkama ir sen?j? pr?s?
senkapiuose.

M?nulio atvaizd? buvo puo?iami ir gele?ies am?iaus papuo?alai.
Stilizuotas realisti?kas jaunas M?nulis puo?ia IV a. ?alvarin? antkakl?,
rast? Strag?nuose (Klaip?dos raj.), esan?i? ?ilut?s kra?totyros muziejuje
[51, 99, 131 - 132]. ?alvarinis kaklo papuo?alas i? ?vij? ir kiaurara??io
M?nulio kabu?i? rastas III - IV a. moters kape Kurmai?iuose (Kretingos
raj.), ?alvarinis III - IV a. kaklo papuo?alas su pusm?nuliais -
Labdariuose (Priekul?s apyl. 4 pav.). Pana?i? III - IV a. kaklo papuo?al?
aptikta ir Ma?ojoje Lietuvoje (7 pav.). Realisti?kais Menulio atvaizdais
nuo ?ilos senov?s iki dabar puo?iamos apyrank?s, ?iedai, drabu?iai,
audiniai, n?riniai, juostos, margu?iai ir kt. Be to, M?nuliu m?s? prot?viai
puo?? statomus antkapinius paminklus. ?i tradicija i?liko ir ?sigal?jus
krik??ionybei. M?nulis tur?j?s mirusiajam pad?ti i?laikyti gro??, Jaunyst?,
taip pat ap?viesti tamsi? pomirtin? karalyst?. Tokiu paminklu galima
aptikti ir ?iandien. M?s? liaudies meistrai m?nuliais puo?? kry?ius,
koplyt?les, stogastulpius, statomus ne tik kapin?se, bet ir laukuose,
pakel?se, tik?dami, kad simboli?ko m?nulio ?viesa ?viesianti laukams,
pakeleiviams, apsaugosianti nuo ?vairi? nelaimi?, suteiksianti visokeriop?
gerb?v?.

M?nulis paplit?s ir lietuvi? liaudies architekt?roje. Pavyzd?iui, iki
?i? dien? i?liko paprotys gyvenamuosius namus ir ?kinius pastatus puo?ti
jaunu ar pilnu M?nuliu, o tai, ?moni? manymu, turi apsaugoti trobesius nuo
gaisr?, perk?nijos ir kit? nelaimi?.

Pasteb?ta, kad jaunas M?nulis da?niausiai vaizduojamas kartu su Saule ir
visuomet jos apa?ioje, be to, ne tokioje pad?tyje, kokioje j? matome
danguje, o gulintis, su ragais, nukreiptais ? vir??, nors kartais jaunas
Menulis b?na pavaizduotas ir tokioje pad?tyje, kokioje Jis i? tikr?j? yra
danguje. Su juo drauge (jo apa?ioje) buvo vaizduojamas ir kitas Menulis,
ta?iau ?io apa?ia, esanti tarp dviej? ragu, ne apvali, o daugiau plok??ia.
Toks Menulis i?liko buvusiuose Man?i? k. (Kretingos raj.) markapiuose, ant
?augusio ? lazdyno kr?m? stulpo, pa?ym?to 1764 m. data (57 pav.). ?io
nepaprastai ?domaus stulpo vir??n? simbolizuoja Saul?, o jos apa?ioje yra
jaunas Menulis, po juo - grei?iausiai valtel? plok??iu dugnu ir ?iek tiek
u?riestais ? vir?? galais. Reikia manyti, kad tai Saul?s valtel?, kuria ji
plaukioja, kai nusileid?ia ? vanden?, ir kuri minima dainose: ,,Saulu??
vakarely / Leidos aukso laivelin, / O i? ryto linksmut?l? / Kylis laivo,
skrend aukstyn" [78, 31]. Taigi galima manyti, kad
liaudies dail?je, ypa? memorialiniuose paminkluose, ?aulu?i? apa?ioje
esantys ragais j vir?? m?nuliai kartais simbolizuoja ne M?nul?, o Saul?s
valtel?, kuria keliaujanti Saul?.

Apie tai, kad ragais ? vir?? M?nulis vaizdavo Saul?s valtele, sakytu ir
ilgiausiai i?likusios ?emaitijoje, taip pat ir Vilniaus Au?ros vart?
Marijos skulpt?ros. ?ia Marija stovi ant tokios valtel?s, o aplink j?
apsivijusi mitologin? vanden? ?eiminink? - Did?ioji Gyvat?. ?domu ir tai,
kad toki? Marij? dar ir dabar senieji ?emai?iai vadina Saul?s diev?.
Archainiams mitams apie Saul?s kelion? valtimi netekus prasmes, liaudies
meistrai grei?iausiai sen?j? valtel? sutapatino su jaunu M?nuliu, kur?
kartais vaizduodavo ?mogaus veidu. Toks Menulis buvo aptiktas Lenkim?
kapin?se (Skuodo raj.).

Saul?s apa?ioje gal?jo b?ti valtel?, jaunas Menulis, ? vir?? atsuktais
ragu smaigaliais, arba pana?us ? ragus lenktas rago kirvis. Ragai daugelio
taut? mitologijoje simbolizuoja J?g?, gausum?, vald?i?. Jie saugo nuo pikt?
dvasi?, lig?, ?aibo. Ragai naudojami apeigose, susietose su Saul?s ir
M?nulio kultu. Lietuvi? ?ventyklos buvo apkai?omos ragais. Gedimino kalne
rastuose rago kirveliuose ?r??ti ?enklai, ?vairi? autori? interpretuojami
kaip Saul?s simboliai [84, 31].

Saulei ir M?nuliui ?gavus antropomorfin? pavidal?, liaudies dail?je ir
mitologin?je tautosakoje jie vaizduojami ?mogaus veidu (36, 62 pav.).
?vie?iant M?nuliui, sakoma, kad jis ?i?rintis ? ?em?. Pasak Ch.
Henenbergerio, 1556 m. prie Karaliau?iaus pasirod?s ant dangaus Menulis
vyro veidu, o Saul? - moters. Pilnas Menulis ?mogaus veidu pavaizduotas A.
Diblinskio knygoje ,,Astronomijos ?imtin?" (,,Centuria astronomica", 1639
m.; 44 pav.). Knygoje parodytas Saul?s ir Menulio u?temimas. Saul? -
apskritimas su spinduliais yra moters veido, o ma?esnis Menulis - vyro
veido [20, 1]. Kretingos kra?totyros muziejuje yra ne?inomo liaudies
dailininko ant drob?s nupie?ta Saul? ir Menulis ?mogaus veido i? profilio.
Daug kur jaunas Menulis buvo vaizduojamas su ant jo stovin?ia Saul?s deive,
v?liau transformuota ? Marij?. Aplink j? apsisuk?s ?altys. Menulio, Saul?s
ir gyvat?s simboliai buvo siejami su augimu, vaisingumu,mirtimi.

Lietuviai, kaip ir daugelis kit? Europos taut?, i? ?ilos senov?s laike
?ventais kai kuriuos, ypa? dubenuotuosius, akmenis. Tokie akmenys minimi
ra?ytiniuose ?altiniuose (Dusburgietis, Dlugo?as, Rotundas ir kt.). J? yra
i?likusiu iki dabar laukuose. Kai kuriuos i?kasa melioratoriai. ?ventuosius
akmenis, kartais dar vadintus dievai?iais, grei?iausiai reik?t? sieti su
dangaus ?viesuliu kultu. Archeologo V. Urbanavi?iaus tyrin?jim? duomenimis,
jie buvo laikomi prie duobi?, ugniavie?i?, kuriose randama lau?o liekan?,
puodu ?uki?, gyvuli? kaul?. O tai sakyt?, kad ?ia buvo atliekama aukojimo
apeigos.

Kultui parenkami dubenuotieji ir kitokie akmenys tur?jo skirtis nuo
paprastu. Jie da?niausiai jau pa?ios gamtos i?marginti savoti?kais
ornamentais. Galimas daiktas, kad dalis ?i? ornament? tapo dangaus k?n?
simboliais. Be to, ant dubenuot? ir kit? ?vent?j? akmen? ?mon?s i?kaldavo
?vairi? dangaus ?enkl?, ypa? ?vaig?d?i? ir jaun? bei piln? Menul? (26
pav.), re?iau Saul? ar k? kit?. Prie ?i? akmen? priskirtinas dubenuotasis
akmuo i? Gatakiemio (Utenos raj., 25 pav.). Savo forma jis primena k?g?.
Ant jo, be gamtos poveikyje atsiradusiu ?vairaus dyd?io ?vaig?d?i?, nema?ai
yra ir ?mogaus ranka i?kalt?. Pavyzd?iui, dubens kra?te i?kalta dvi
taisyklingos eil?s (po trylika) daili? penkiakampi? ?vaig?d?i?. Pakruojo
rajone ant surasto dubenuotojo akmens, be ?vaig?d?i?, i?kalta ir kair?s
rankos pla?taka. Degu?i? k. (Utenos raj.) dubenuotojo akmens de?in?je
pus?je tarp daugelio gamtos poveikyje atsiradusi? ?vaig?du?i? i?kaltas
pusm?nulis, einantis ? pilnat?, o jo vir?uje ir apa?ioje - ?al?io simboliai
(24 pav.). Akmens apa?ioje i?skaptuotas apie 20 cm ilgio griovelis, vir?
kurio i?kaltas stulpelis, galimas daiktas, vaizduojantis Pasaulio stulp?.
Dubenuotasis plok??ias akmuo su i?kaltais dangaus ?enklais, ?al?i?,
tulp?mis ar lelijomis (j? yra ant Lietuvos kunigaik??iu ?alm? ir kt.) buvo
aptiktas 2 m gylyje Norvai?? k, (?iauli? raj.), kasant namui pamatus.
Pana??s dangaus k?n? simboliai bei j? ?enklai aptinkami ir ant kit?
dubenuot?j? ar kitoki? kulto akmen?.

Padavimai sako, kad min?t? akmen? dubenyse buvo laikomas at?j?s i?
dangaus ir turintis stebukling? gydom?j? gali? ?ventas vanduo. Juo ?mon?s
gydydavo aki?, odos, s?nari? ir kitas ligas, taip pat apsisaugodav? nuo
visoki? blogybi?, pikt? dvasi?. ?ita versija patvirtint? ir tai, kad,
?vedus Lietuvoje krik??ionyb?, kunigai dubenuotuosius ar ?ventus akmenis
panaudojo laikyti ?v?stam vandeniui ba?ny?ios prieangiuose. Tuo vandeniu
?mon?s ?lakst?si, ?eidami ? ba?ny?i?, manydami, kad jie taip apsival? nuo
nuod?mi?. Retesn? padavim? versij?, kad i? dubenuot?j? akmen? buvo lakinami
?al?iai, gyvenantys namuose ar ?ventuose mi?keliuose. Dubenuotuosiuose
akmenyse esantis vanduo gal?jo b?ti skirtas ir nakties dangaus ?viesuliams
steb?ti. Tai patvirtint? ir pasakos apie matomas ?vaig?des ?ulinyje.

Dangaus k?nai, da?niausiai ?vaig?d?s, buvo i?kalamos ir ant kit? akmen?.
Pavyzd?iui, Suminu k. (Utenos raj.) rastas ?em?je ?kastas akmuo toje
vietoje, kur seniau stov?jo kry?ius. Ant jo i?kaltas 9 spinduli? ?vaig?d?i?
ornamentas
aplink viduje esan?i? ?vaig?d? (28 pav.). Ant Karali?ko k. (Mol?tu raj.)
akmens i?kalta spinduliuojanti Saul?, M?nulis ir kry?elis (30 pav.).
Pana?i? akmen? galima nurodyti ir daugiau.

Nakt? dangaus ?viesuliams steb?ti ?iloje senov?je gal?jo b?ti naudojami
nedideli apskriti vandens telkiniai, paprastai esantys prie ?ventykl?, i?
kur ?vaig?dininkai gal?jo sekti ?vaig?des, sudarin?ti kalendorius.
Ra?ytiniai ?altiniai ir padavimai sako, kad da?nai ?ventyklos buvo prie
pili?, kur paprastai aptinkami ir nedideli vandens telkiniai, ratu apvesti
akmen? pylimu. Pavyzd?iui, toks vandens telkinys buv?s Bajor? kaime (Utenos
raj.), prie mitologini? akmen?, ant kuri? yra i?kalta dvylikos ar ?e?i?
?vaig?d?i? skrituliai, linijos ir kitokie dangaus k?nu ?enklai ar
ornamentai (27 pav.). Pylimo, juosusio vandens telkin?, liekan? aptikta ir
Stripeiki? kaime (Ignalinos raj.), netoli buvusios Strip? pilies, kuri
ra?ytiniuose ?altiniuose minima XIV a. viduryje. Vandens telkinys, apsuptas
akmen? pylimu, rastas ir netoli buvusios Linkmenu pilies. Legenda sako, kad
?ventyklos vietoje buvo pastatyta katalik? ba?ny?ia. Pil? (castrum
Lenghmene) mini Livonijos kronikininkas H. Vartberge, ra??s apie Lietuv?
XIII a. paskutiniajame de?imtmetyje ir XIV a. pirmojoje pus?je. Dangaus
?viesuliu ?enklais buvo i?marginami akmenys, kuriais buvo u?dengiamos auk?
duob?s, skirtos nam? dievams. Grei?iausiai tokio akmens fragmentas 1987 m.
buvo surastas prie svirno Kareivi?kio kaime (Pakruojo raj.; 29 pav.). Apie
dengian?ius auk? duobes akmenis, kartais vadinamus deiv?mis, dar XVII -
XVIII a. ra?? j?zuitai. Akmenis, kuriuos lietuviai laik? svirno jav?,
skalsumo ir nam? laim?s ne??jais, mini 1604 m. j?zuit? kolegijos kronika, o
1611 m. prane?ime ra?oma, kad ?mon?s savo sodybose tur?jo duobi?, ? kurias
dievams sud?davo valgomo bei geriamo ir u?ritindavo plok??i? akmen?. I?
pateikt? negausi? fakt?; matyti, kad ant ?ventais laikom? akmen? da?nai
buvo i?kalami nakties dangaus ?viesuliai.

Kai kurie dangaus k?nai buvo vaizduojami ir profesionaliojoje dail?je.
Dailininko M. K. ?iurlionio genialus kuriniai ,,Pasaulio sutv?rimas" ir
,,Zodiakas" buvo sukurti visu pirma remiantis lietuvi? etiologin?mis
sakm?mis. Lai?ke savo broliui Povilui, ra?ytame 1905 m., M. K. ?iurlionis
nurodo, kad jo ,,Pasaulio sutverimas" tveriamas ,,ne m?sojo pagal Biblij?,
o ka?kokio kitokio pasaulio, fantastinio" pagrindu, kad jis naudojosi
?odine liaudies k?ryba.

Svarbia vieta M. K. ?iurlionio k?ryboje u?ima ,,Zodiakas", kur? pagimd?
mitai ir pasakos apie dangaus k?nus. Jo sukurtas ,,Zodiakas" gerokai
skiriasi nuo antikos ar Senov?s Ryt? mit?. Matyt, ?iurlionis r?m?si
lietuvi? liaudies mitologija. Pavyzd?iui, M. K. ?iurlionio ,,Vandenis" -
tai jur? dievas, o ne pasak? karalius, i? kurio delno liejasi vandens
srov?. ,,?uvys" simbolizuoja Baltijos j?ros gro??. Avinas atrodo tarsi
ka?koki? mil?ini?k? j?g? u?keltas ? kosmin? auk?t?, i? kurio dabar ramiai
stebi pasaul?. O ?iurlionio ,,Jautis", pasak Vai?ganto, kilo tiesiog i? u?
kalnelio “Dzidorio artojo” genamas, i??j?s su au?ra ? darb?, - kopia tuo
pat metu i? u? ka?kokio kosminio kalno, gal planetos kamuolio. Jo ragai,
rodos, skirti apgl?bti Saulei, galingai i?ne?ti j? i? ?iemos meto, i?
tamsi? vanden? [46, 6]. Toliau Saul? pasiekia ,,Dvynius", kurie ?vairiuose
kra?tuose buvo vaizduojami kaip du ?mon?s, susi?m? u? rank?, o M. K.
?iurlionis juos atskyr? neper?engiama ?viesme?iu bedugne. V?jo kelias
primena sunku kopim? ? auk??iausi? Saul?s kelio vir??n?, kur slypi
nei?vengiama kasmetin? vasaros rezignacija - V??io sustingimas
(saul?gr??a), Jo atbulas ?ygis ?emyn. Po to Saul? pasiekia Li?to, Mergel?s
?vaig?dyn? ir kt.

Si ?vaig?d?i? sonata gim? i? M. K. ?iurlionio astronomini? studij? ir
vizij?. Jis pats sako: “?i?r?kite ? mano paveikslus liaudies ?mogaus
akimis, to ?mogaus, kuris dar neu?mir?o savo ?alies pasak?, padavim? ir
dain? lobio, kuris gamta jau?ia kaip ka?k? gyva, judraus, fantasti?ko,
kuris netgi ne visada sugeba atskirti fantastik? ir tikrov?” [46, 7 ir
kt.]. M. K. ?iurlionis labai jaut? senov?, ?av?josi lietuvi? liaudies
daile. Ne tik Jo “Saul?s sonata”, bet ir kosminis ”Zodiakas” yra labai
lietuvi?ki, liaudi?ki ir savo nuotaika, ir charakteriu.

Saul?s, M?nulio, ?vaig?d?i? simboliai liaudies ornamentikoje perteikia
senov?s lietuvi? pasaul?jautos bei pirmyk?t?s filosofijos elementus. Jie
pabr??ia gyvyb?s am?inum?, visatos vieningum?. Pirmyk?t?je bendruomen?je ir
ankstyvojoje klasin?je visuomen?je dangaus ?viesuliu simboliai liaudies
mene neabejotinai tur?jo ry?? su mitologija ir religija, ir tik v?liau jie
pama?u prarado pirmyk?t? savo religin? magi?k?j? prasm? ir liko kaip
dekoratyviniai elementai. Tai pasteb?jo K. Marksas, ra?ydamas, kad
kiekviena mitologija vaizduot?je ir su vaizduotes pagalba nugali, pajungia
ir formuoja gamtos j?gas. Betgi ji dingsta, kai i? tikr?j? ?ios gamtos
j?gos apvaldomos.


APIBENDRINIMAS


Apibendrinant visa, kas i?d?styta ?iame referate, galima konstatuoti,
kad lietuviai steb?jo dangaus k?nus ir juos pa?ino dar tada, kai ?mon?s
vert?si med?iokle ir rankiojimu. Tuo metu dangaus ?viesuliais dom?tasi
utilitariniais tikslais. Pagal ?viesulius ?mon?s orientavosi laike ir
kelion?se. Greta to pama?u susiformavo primityvios kosmologin?s pa?i?ros,
ai?kinan?ios dangaus, ?em?s, augmenijos, gyv?nijos ir ?moni? atsiradim?.

Visa dangaus ?viesuliu sistema (Saul?, M?nulis, planetos, ?vaig?d?s)
buvo tiesiogiai susijusi su lietuvi? religija, susidariusia akmens am?iuje.
Tuo pagrindu buvo sukurtas realistinis ir simbolinis menas bei sakm?s apie
kosmos?. Pirmyk?t?je dail?je Saul? ir M?nulis, jo faz?s, ?vaig?d?s buvo
vaizduojamos realisti?kais ?enklais ar simboliais ir tik v?liau dangaus
k?nai ?gavo dendromorfin?, ornitomorfin?, zoomorfin? ir galop
antropomorfin? pavidal?. Taigi dangaus ?viesuli? vaizdiniai per?jo savo
pl?tot?s keli?. Mitologin?je tautosakoje dangaus k?nai buvo suasmeninti,
?pinti ? sakmes, susieti su augalais, gyv?nais, v?liau - su ?mon?mis.

I? turimos faktin?s med?iagos matome, kad lietuviai buvo suk?r? savus
originalius Saul?s, M?nulio, planet?, ?vaig?d?i? ir ?vaig?dyn? pavadinimus.
Jie yra labai senos kilm?s, pritaikyti prie kra?to geografin?s pad?ties,
?kin?s veiklos, tik?jim? ir mitologini? vaizdini?. Dangaus ?viesuli?
pavadinimams ir sakm?ms ?takos gal?jo tur?ti ir kaimynyst?je gyvenusios
etnin?s bendruomen?s. Be to, svarbus faktorius buvo ir proindoeuropie?iu
kult?ros bei buities bendrumai, susidar? gyvenant bendroje prot?vyn?je.



LITERAT?ROS S?RA?AS


. Dundulien? P. “Lietuvi? Saul?s sugr??imo apeigos” //Istorija, 1970
T.11
. Dublinski A. “Centruia astronomica in Alma Academia universitate
Vilnensi Societatis Jesu.” //Vilnius 1639
. Greimas A. “Apie dievus ir ?mones” //Chicago, 1979
. Ma?ianskas F “Visatos s?ranga senov?s lietuvi? akimis” //Mokslas ir
gyvenimas. 1968 Nr.3
. Sviderskien? Z. “?vaig?dynai” //Vilnius, 1983




Новинки рефератов ::

Реферат: Cельское хозяйство (Ботаника)


Реферат: Работа на агрегатах по уходу за пропашными культурами (Сельское хозяйство)


Реферат: Исследование роли руководителя в повышении качества результатов деятельности ОУ (Педагогика)


Реферат: Старение на клеточном уровне (Биология)


Реферат: Первая мировая война (История)


Реферат: Воображение (Психология)


Реферат: Использование новых информационных технологий в обучении языку и культуре (Педагогика)


Реферат: Жесты (Психология)


Реферат: Оптическая спектроскопия кристаллов галита с природной синей окраской (Физика)


Реферат: Государственное и муниципальное управление (Менеджмент)


Реферат: Особенности учета материальных ресурсов и малоценных и быстроизнашивающихся предметов в эксплуатации (Аудит)


Реферат: Ф.Ф. Сидоренко. Логика (пособие с задачами и упражнениями) (Менеджмент)


Реферат: Билеты по биологии для 8 класса (Биология)


Реферат: Оконный блок с раздельным переплетом, фрамугами и форточками (Технология)


Реферат: Операции и номера счетов (1998 год) (Бухгалтерский учет)


Реферат: Закон РФ Об информации, информатизации и защите информации (Право)


Реферат: Искусственный спутник, запущенный с земли ( Космонавтика)


Реферат: Перевод английского каламбура (Литература)


Реферат: Кредитование юридических лиц (Финансы)


Реферат: Ознакомительной практике на ЗСМК (Металлургия)



Copyright © GeoRUS, Геологические сайты альтруист